Wednesday 29 June 2011

Tutorial : Centerkan Header !

Assalamualaikum w.b.t/لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl .


Harini aku sungguh bosan , so aku rasa nak buat sikit tutorial lah untuk korang .
Tutorial centerkan header .
Jom try !


Mula-mula pergi ke Dashboard --> Design --> Edit HTML .
Pastu cari kode ni --> #outer-wrapper {
kalau tak nak mata tuh sakit sebab nak cari benda ni saja ,
gunakan "Application" TERBARU iaitu Ctrl+F <-- baru la sangat .
dapat tak ?

Kalau dapat tu alhamdulillah .
Dan kepada yang tak dapat , jangan risau ,
dalam entri ni yang last skali akan aku tunjukkan cara lain . Adil kan ? :)


Ok , lepas dah dapat kode #outer-wrapper { tuh ,
korang akan jumpa perkataan width kan ?
Contoh : 
#outer-wrapper {
background:#FFFFFF;
width: 943px;


ini outer-wrapper aku lahh . width utk banner aku 943px saiz dia .
lepas jumpa tu cari ni pulak --> #header-wrapper {


pastikan width dekat header dengan outer wrapper tu sama .
so automatik dia akan di centerkan . Heee :D <-- Senyum gatal .
Ada faham ka cik adik manis ? Kalau tak faham komen ye .


Oh , lupa pulak , kepada yang tak dapat search tadi tu . Macam mana ?
Wahh , sebenarnya anda lebih bertuah .
Haha , sebabnya tak payah la nak buat keja susah .
Cuma pergi ke :
Dashboard --> Design --> Template Designer --> Advanced --> Add CSS
dan tampalkan kode ni --> #Header1_headerimg {margin:0 auto;}
Dah siap . ((:


Itu saja tutorial kali ni , xD


P/s Bosan Bosan Bosan Bosan Bosan Bosan ~

βɛявɛℓσɢ Ƭαиρα Ƥɛяαƨααи

0 BUDAK NERD: